Ocenění Evropské auto roku 2022 už má sedm finalistů. Automobiloví novináři je vybrali z 39 přihlášených modelů.
I když se mezi nimi nacházelo i několik novinek se spalovacími nebo hybridními motory, do finále nakonec postoupilo až šest elektromobilů.
Většinou se jedná o takzvané halo modely, které mají být výkladní skříní výrobce a předvést, co všechno dokáže. Také platí, že jde o prvotiny nové generace elektromobilů. Za uplynulý rok jich přišlo na trh hned několik.
Ve výběru tak nechybí korejská dvojice Hyundai Ioniq 5 a Kia EV6, Škoda Enyaq iV, první elektrická Cupra Born, Renault Mégane E-Tech, ale také Ford Mustang Mach-E.
Trochu osamoceně se tentokrát cítí Peugeot 308 třetí generace, který se nabízí v benzinové, naftové i plug-in hybridní verzi. Později se také dostane na trh i čistě elektrická verze.
Zatímco anketa Autobest se zaměřuje na nejlepší poměr ceny a toho, co za ni dokáže auto nabídnout, při Evropském autě roku je důležitý celkový dojem. Hodnotí se design, technologie, bezpečnost, jízdní vlastnosti, výkon, ale také emisní nároky.
Podle podmínek musí být auto představeno 12 měsíců před vyhlášením vítěze a v nabídce alespoň na pěti evropských trzích s odhadovanými prodeji alespoň 5000 aut ročně.
O vítězi rozhoduje porota sestavená ze 60 automobilových novinářů z 23 zemí Evropy. Kritéria výběru se zaměřují na cenu, design, komfort, bezpečnost, použité technologie, ale také na ekologii.
Francie, Německo, Velká Británie, Itálie a Španělsko mají v porotě největší zastoupení, vždy šest novinářů. Slovenští novináři ani letos nejsou v porotě.
Vítěze pro rok 2022 se dozvíme v pondělí 28. února v online přenosu. Ani vyhlašování 58. ročníku ankety nebude kvůli pandemii součástí ženevského autosalonu.